APA KATA ORIENTALIS BARAT KE ATAS NABI MUHAMMAD SAW
by Zaharin B Abd Wahab
Abstract
Felipe Fernandez – Armesto dalam bukunya Civilizations yang diterbitkan pada tahun 2000 memuji akan kebijaksanaan Nabi kita Nabi Muhammad SAW dalam pelbagai bidang yang baginda ceburi. Beliau menulis;
Muhammad’s pbuh impact was revolutionary on every aspect of life it touch. Islam, which he created, was not only a religion but also a way of life and a blueprint for society, complete with a demanding but unusually moral code, a set precept of personal discipline and the outline of a code of civil law. [1]
Beliau menambah,
Muhammad’s legacy gave Muslims organizational and ideological advantages against potential enemies. Within a hundred years of his death, his designated successors as commander of faithful had build up an empire bigger than any yet seen in the western world [2]
C Northcote Parkinson, Raffles Professor of History di University Malaya, menulis tentang Nabi Muhammad saw dalam bukunya The Evolution of Political Though yang diterbitkan oleh UP London Press dalam tahun 1958 seperti berikut;
Muhammad had ruled Medina and, later Mecca, acting as judge, using local customary law when he thought good, using his own judgment (or revelation) when that seemed to him better… decisions made to settle squabble among the Medina townsfolk are found to cover subjects as various as prayer, ritual ablution, poor – rates, fasting, pilgrimage, business transactions, inheritance, marriage, divorce, intoxicants, the holy war, hunting, racing, vows and slavery. [3]
Selain pujian, Nabi Muhammad saw juga kerap menerima ejekan dan celaan dari pihak orientalis barat. Sebagai contoh, penulis berbangsa yahudi, Yoel Natan dalam bukunya yang bertajuk Moon Theism telah memperlekehkan baginda serta mukjizat yang Allah swt anugerah kepada baginda. [4]
Begitu juga tulisan W. Montgomery Watt dalam bukunya yang bertajuk Muhammad: Prophet and Statesman, menulis dengan panjang lebar tentang isu perkahwinan Nabi Muhammad saw dengan Zainab binti Jahsh tetapi separuh daripadanya tidak tepat dan rekaan pihak orientalis semata. [5] Begitu jua tulisan seorang lagi orientalis barat, Robert Spencer dalam bukunya yang bertajuk The Truth About Muhammad juga amat memesongkan.[6]
Pertuduhan – pertuduhan itu segera dijawab oleh para penulis/ ulama Islam sezaman seperti Muhammad Hussain Haekal dalam bukunya yang bertajuk Sejarah Hidup Muhammad.
Penambahan yang dibuat oleh orientalis barat dianggap seperti sebuah karya percintaan sahaja oleh Haekal, kerana ianya tidak benar. [7]
Pujian
Tiada satu pun pujian dari orientalis barat yang lebih hebat melainkan dari seorang ahli sejarah bernama Michael Hart yang menghasilkan sebuah buku yang bertajuk The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History. Beliau secara ilmiah dan bertanggungjawab telah memilih Nabi Muhammad sebagai tokoh yang menduduki tempat pertama sebagai tokoh yang paling berpengaruh dalam sejarah.
Hujah beliau:
...he was the only man in history who was supremely successful on both the religious and seculars level. [8]
beliau juga menyatakan Nabi Muhammad saw mempunyai dua kelebihan yang ketara berbanding Jesus, menurutnya:
There are two principal reasons... First, Muhammad played a far more important role in the development of Islam than Jesus did in the development of Christianity... (second) Muhammad (unlike Jesus) was a secular as well as a religious leader. In fact, as the driving force behind the Arab conquests, he may well rank as the most influential political leader of all time. [9]
Untuk rekod, catatan biography pertama mengenai Nabi Muhammad saw dikatakan ditulis oleh Ibn Ishaq, seorang muslim yang hidup pada tahun AD 704 – 767. tulisan beliau kemudiannya diambil sebagai kajian kebanyakan university serata dunia. [10]
Penutup
Sememangnya jika kita rajin menyelusuri terutama di laman sesawang internet, pelbagai catatan, cerita, atau rencana mengenai Nabi Muhammad SAW samaada ianya berbentuk menyanjung ataupun menghina terutamanya dari tulisan kaum kuffar dan orientalis barat. Memetik akan kata – kata Muhammad Hussain Haekal mengenai kaum orientalis ini, beliau ,menulis:
Kesalahan – kesalahan demikian itu terselit dalam penyelidikannya kadang disebabkan oleh kurang telitinya memahami liku – liku bahasa Arab, kadang juga kerana adanya maksud yang tersembunyi dalam jiwa sebagian sarjana – sarjana itu, yang tujuannya hendak menghancurkan sendi – sendi salah satu agama, atau semua agama. [11]
End Note
[1] Fernandez – Armesto, Filipe. Civilizations. London: Macmillan, 2000. Hal. 393 – 394
[2] ibid
[3] Parkinson, C.N. The Evolution of Political Thought. London: London UP Ltd., 1958. Hal. 132
[4] Natan, Yoel. Moon Theism: Religion of a War and Moon God Prophet. Vol.1.2006 – access via: http://books.google.com
[5] Watt, William M. Muhammad: Prophet and Statesman New York: Oxford UP, 1974. 156 – 158. – access via: http://books.google.com
[6] Lihat: Spencer, Robert. The Truth about Muhammad: Founder of the world’s most Intolerant Religion Boston: Regnery, inc., An Eagle Company. 2007 – access via: http://books.google.com
[7] Haekal, Muhammad H. Sejarah Hidup Muhammad. Trans. Ali Audah. 5th ed. Jakarta: Penerbitan Pustaka Jaya, 1980. – access via: http://media.isnet.org/islam/haekal/muhammad/isteri2.html
[8] Hart, Michael. The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History. London: Simon & Schuster, 1993. 3
[9] ibid. 9
[10] “The Life of Muhammad: A short summary of Ibn Ishaq.” Muhammad Biography 18 Jan. 2007. 3 November 2008 http://muhammadbiography.blogspot.com, lihat juga: Ishaq, Ibn. Life of Muhammad the Earliest Biography. Minneapolis: Kazi Publications, Inc. 1997.
[11] Haekal, Muhammad H. Sejarah Hidup Muhammad. Trans. Ali Audah. 5th ed. Jakarta: Penerbitan Pustaka Jaya, 1980. – access via: http://media.isnet.org/islam/haekal/muhammad/isteri2.html
Abstract
Felipe Fernandez – Armesto dalam bukunya Civilizations yang diterbitkan pada tahun 2000 memuji akan kebijaksanaan Nabi kita Nabi Muhammad SAW dalam pelbagai bidang yang baginda ceburi. Beliau menulis;
Muhammad’s pbuh impact was revolutionary on every aspect of life it touch. Islam, which he created, was not only a religion but also a way of life and a blueprint for society, complete with a demanding but unusually moral code, a set precept of personal discipline and the outline of a code of civil law. [1]
Beliau menambah,
Muhammad’s legacy gave Muslims organizational and ideological advantages against potential enemies. Within a hundred years of his death, his designated successors as commander of faithful had build up an empire bigger than any yet seen in the western world [2]
C Northcote Parkinson, Raffles Professor of History di University Malaya, menulis tentang Nabi Muhammad saw dalam bukunya The Evolution of Political Though yang diterbitkan oleh UP London Press dalam tahun 1958 seperti berikut;
Muhammad had ruled Medina and, later Mecca, acting as judge, using local customary law when he thought good, using his own judgment (or revelation) when that seemed to him better… decisions made to settle squabble among the Medina townsfolk are found to cover subjects as various as prayer, ritual ablution, poor – rates, fasting, pilgrimage, business transactions, inheritance, marriage, divorce, intoxicants, the holy war, hunting, racing, vows and slavery. [3]
Selain pujian, Nabi Muhammad saw juga kerap menerima ejekan dan celaan dari pihak orientalis barat. Sebagai contoh, penulis berbangsa yahudi, Yoel Natan dalam bukunya yang bertajuk Moon Theism telah memperlekehkan baginda serta mukjizat yang Allah swt anugerah kepada baginda. [4]
Begitu juga tulisan W. Montgomery Watt dalam bukunya yang bertajuk Muhammad: Prophet and Statesman, menulis dengan panjang lebar tentang isu perkahwinan Nabi Muhammad saw dengan Zainab binti Jahsh tetapi separuh daripadanya tidak tepat dan rekaan pihak orientalis semata. [5] Begitu jua tulisan seorang lagi orientalis barat, Robert Spencer dalam bukunya yang bertajuk The Truth About Muhammad juga amat memesongkan.[6]
Pertuduhan – pertuduhan itu segera dijawab oleh para penulis/ ulama Islam sezaman seperti Muhammad Hussain Haekal dalam bukunya yang bertajuk Sejarah Hidup Muhammad.
Penambahan yang dibuat oleh orientalis barat dianggap seperti sebuah karya percintaan sahaja oleh Haekal, kerana ianya tidak benar. [7]
Pujian
Tiada satu pun pujian dari orientalis barat yang lebih hebat melainkan dari seorang ahli sejarah bernama Michael Hart yang menghasilkan sebuah buku yang bertajuk The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History. Beliau secara ilmiah dan bertanggungjawab telah memilih Nabi Muhammad sebagai tokoh yang menduduki tempat pertama sebagai tokoh yang paling berpengaruh dalam sejarah.
Hujah beliau:
...he was the only man in history who was supremely successful on both the religious and seculars level. [8]
beliau juga menyatakan Nabi Muhammad saw mempunyai dua kelebihan yang ketara berbanding Jesus, menurutnya:
There are two principal reasons... First, Muhammad played a far more important role in the development of Islam than Jesus did in the development of Christianity... (second) Muhammad (unlike Jesus) was a secular as well as a religious leader. In fact, as the driving force behind the Arab conquests, he may well rank as the most influential political leader of all time. [9]
Untuk rekod, catatan biography pertama mengenai Nabi Muhammad saw dikatakan ditulis oleh Ibn Ishaq, seorang muslim yang hidup pada tahun AD 704 – 767. tulisan beliau kemudiannya diambil sebagai kajian kebanyakan university serata dunia. [10]
Penutup
Sememangnya jika kita rajin menyelusuri terutama di laman sesawang internet, pelbagai catatan, cerita, atau rencana mengenai Nabi Muhammad SAW samaada ianya berbentuk menyanjung ataupun menghina terutamanya dari tulisan kaum kuffar dan orientalis barat. Memetik akan kata – kata Muhammad Hussain Haekal mengenai kaum orientalis ini, beliau ,menulis:
Kesalahan – kesalahan demikian itu terselit dalam penyelidikannya kadang disebabkan oleh kurang telitinya memahami liku – liku bahasa Arab, kadang juga kerana adanya maksud yang tersembunyi dalam jiwa sebagian sarjana – sarjana itu, yang tujuannya hendak menghancurkan sendi – sendi salah satu agama, atau semua agama. [11]
Tamat
Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu dan panggillah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.
Al – Baqarah: 23
Al – Baqarah: 23
End Note
[1] Fernandez – Armesto, Filipe. Civilizations. London: Macmillan, 2000. Hal. 393 – 394
[2] ibid
[3] Parkinson, C.N. The Evolution of Political Thought. London: London UP Ltd., 1958. Hal. 132
[4] Natan, Yoel. Moon Theism: Religion of a War and Moon God Prophet. Vol.1.2006 – access via: http://books.google.com
[5] Watt, William M. Muhammad: Prophet and Statesman New York: Oxford UP, 1974. 156 – 158. – access via: http://books.google.com
[6] Lihat: Spencer, Robert. The Truth about Muhammad: Founder of the world’s most Intolerant Religion Boston: Regnery, inc., An Eagle Company. 2007 – access via: http://books.google.com
[7] Haekal, Muhammad H. Sejarah Hidup Muhammad. Trans. Ali Audah. 5th ed. Jakarta: Penerbitan Pustaka Jaya, 1980. – access via: http://media.isnet.org/islam/haekal/muhammad/isteri2.html
[8] Hart, Michael. The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History. London: Simon & Schuster, 1993. 3
[9] ibid. 9
[10] “The Life of Muhammad: A short summary of Ibn Ishaq.” Muhammad Biography 18 Jan. 2007. 3 November 2008 http://muhammadbiography.blogspot.com, lihat juga: Ishaq, Ibn. Life of Muhammad the Earliest Biography. Minneapolis: Kazi Publications, Inc. 1997.
[11] Haekal, Muhammad H. Sejarah Hidup Muhammad. Trans. Ali Audah. 5th ed. Jakarta: Penerbitan Pustaka Jaya, 1980. – access via: http://media.isnet.org/islam/haekal/muhammad/isteri2.html
Comments