Tip Penjagaan Kesihatan ketika Musim Perayaan

 Semasa musim perayaan, adalah baik untuk menjaga pemakanan yang sihat. Menjelangnya waktu ini amat sinonim dengan musim makan secara berlebihan, menjadikannya salah satu masa yang sukar untuk berpegang kepada rancangan pemakanan yang sihat¹. Ada beberapa langkah yang boleh diambil untuk menjaga kesihatan semasa musim perayaan:

- Cuba tukar sedikit makanan anda jika boleh. Contoh yang mudah ialah menukar minuman berkarbonat dengan yang biasa kerana gas-gas dalam karbonat yang mengembang dalam perut anda menyumbang kepada sakit pedih ulu hati dan refluks asid ¹.

- Pastikan diri anda kekal hidrat dengan meminum air yang banyak sepanjang hari. Meminum air membantu mengelakkan rasa keinginan pada makanan dan ianya membantu anda untuk rasa lebih kenyang serta menghentikan anda dari makan berlebihan¹.

- Pastikan anda bersarapan pagi - tetapi ringan - bukan sarapan yang berat, jadi tinggalkan pastri dan minuman berkarbonat. Sebaliknya, ambil sarapan yang ringan tetapi sihat serta mengenyangkan; buah-buahan yang segar atau salmon salai dan telur masak hancur jika anda masih mahukan sesuatu yang istimewa sebagai contoh¹.

- Keluar berjalan-jalan bersama keluarga selepas menikmati makan malam kerana ini akan membantu makanan dihadamkan dan memberikan anda sedikit senaman ringan di hari santai. Berada di luar juga bermakna anda tidak akan tergoda untuk memakan snek secara berlebihan semasa menonton televisyen.

- Pastikan tetamu anda pulang bersama lebihan makanan daripada parti atau majlis - dengan cara ini, tiada makanan yang tinggal kemudian nanti yang akan menggoda anda untuk bersnek.

- Makan snek ringan tetapi sihat sebelum pergi ke mana-mana parti supaya anda tidak berasa lapar apabila anda tiba.

Source: Conversation with Bing, 30/04/2023

(1) Eating Habits Over the Festive Period | Gaviscon. https://www.gaviscon.com.my/ms/blog/pemakanan-sihat/tabiat-pemakanan-semasa-musim-perayaan/.

(2) 30 Makanan Tradisional Melayu Paling Popular di Malaysia. https://cariblogger.com/makanan-tradisional-melayu/.

(3) Tips Penjagaan Kesihatan Di Musim Perayaan - DoctorOnCall. https://www.doctoroncall.com.my/sihat-di-musim-perayaan.

Comments

Popular Posts